Liseye Geçiş Sınavı (LGS) sonuçları açıklandı. Buna göre 719 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak 500 tam puan aldı. Bu, 2024’teki 352’ye kıyasla büyük artış anlamına geliyor.
Tam puan sayısı çeşitli şaibe iddialarını beraberinde getirdi. Kitapçıkların sınav esnasında WhatsApp gruplarına sızdığı iddia edildi. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, iddiaları reddetti ve “sınav güvenliğimiz güçlü” açıklamasında bulundu. Tartışmalar halen devam ediyor.
Özgür Eğitim Sen Şanlıurfa İl Temsilcisi Vehbi Uzundağ ise LGS’yi farklı bir açıdan değerlendirdi.
'LGS yetenekleri mi belirliyor yoksa ezberi mi?' sorusunu gündeme getiren Uzundağ, milyonlarca öğrencinin geleceğini belirleyen kritik sınavın ne ölçtüğü, nasıl ölçtüğü ve neden böyle ölçtüğünü sorguladı.
Uzudağ'ın değerledirmesi şöyle:
''Bu sınavlar; yerleştirme için bir sıralama yapmayı hedeflemektedir. Şu an uygulanan sistemde her dersten belirli sayıda soru soruluyor: Matematik, Fen Bilimleri ve Türkçe'den 20’şer; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ve Yabancı Dilden 10’ar soru. Peki bu sorular, gerçekten öğrencinin ilgi ve yeteneklerini mi ölçüyor, yoksa ezberini mi?
20 Soru ile Ne Ölçülür?
Matematik gibi derinliği ve düşünme becerisi gerektiren bir disiplinde, yalnızca 20 soruyla bir öğrencinin yeterliliğini belirlemek mümkün müdür? Aynı şekilde fen bilimlerinde deneysel düşünme, problem çözme, nedensellik kurma gibi birçok beceri yalnızca test sorularıyla anlaşılabilir mi? Türkçe’de metin okuma, anlama ve yorumlama gibi beceriler sınanıyor gibi görünse de bu beceriler, gerçek anlamda yazılı anlatım ve eleştirel düşünmeyle desteklenmeden ölçülemez. Kaldı ki sınav süresinin azlığı, derin düşünmeyi değil hızlı işlemeyi ödüllendiriyor.
Yabancı Dil ve Din Kültürü Sorusu Ne Amaçlıyor?
Yabancı dilden 10, din kültüründen 10 soru yöneltiliyor. Fen Lisesi gibi akademik başarıya ve bilimsel gelişime odaklı kurumlara öğrenci seçerken, bu alanlardan alınan puanlar sıralamayı ciddi şekilde etkileyebiliyor. Eğer yabancı dil bu kadar önemliyse, neden Fen Liselerinde hazırlık sınıfı yok? Neden bu ilgi Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) aynı derecede yansıtılmıyor? Aynı çelişki din kültürü dersi için de geçerli. LGS’de 10 soru sorulan bu dersten YKS’de yalnızca 5 soru yer almakta. Demek ki merkezi sınavların ölçtüğü şey, tutarlı bir eğitim vizyonunu değil, kalıplaşmış ezberleri barındırıyor.
Fen Lisesinde Hazırlık Yok, Ama Dil Soruluyor
Fen liseleri, ülkenin bilimsel potansiyelini geliştirecek bireyler yetiştirmeyi hedefliyor. Peki neden bu okullarda yabancı dil hazırlık sınıfı yok? Bilim dili büyük oranda İngilizce olmasına rağmen, öğrencilerin akademik düzeyde yabancı dil yeterliliği kazanması için sistemli bir destek sunulmuyor. Bu da gösteriyor ki sınav sistemi, öğrencinin gerçek ihtiyaçlarına değil, formel değerlendirme kalıplarına odaklı.
Yeni Bir Ölçme Felsefesi Gerekli
Türkiye’de sınav sistemleri uzun zamandır eleştirilse de, bu eleştiriler genellikle sayıların, katsayıların, soru tiplerinin tartışılması düzeyinde kalıyor. Oysa köklü bir değişim gerekiyor. Öğrencinin ilgi, yetenek, düşünme becerisi, sorgulama gücü gibi yönlerini ölçen, çok boyutlu ve adaletli bir sistem kurulmadıkça, sadece sorular değişir, sorunlar baki kalır.''
Yorumlar
Kalan Karakter: