Özgür Eğitim Sen Şanlıurfa İl Temsilcisi Vehbi Uzundağ, Sanlıurfa Valiliği tarafından yürütülen Başarıyı İzleme ve Geliştirme Projesi (BİGEP) konusunda yazılı bir açıklama yaptı.
'Öğrencilerin akademik başarılarını artırmayı amaçlayan önemli bir girişim' olarak değerlendirilen projeyi ilk uygulamaya başladığı tarihten itibaren desteklediklerini aktaran Uzundağ, BİGEP’in sahadaki yansımaları ve eğitim ortamına olumsuz etkileri konusunda şu açıklamayı yaptı:
"BİGEP kapsamında öğretmen ve idarecilerden sık sık rapor ve veri girişi talep edilmesi iş yükünü artırmakta ve ders dışı zamanları sınırlandırmaktadır. Öğrenci başarısının doğrudan öğretmen performansıyla ilişkilendirilmesi, sahada sürekli bir “başarı baskısı” oluşturarak motivasyonu olumsuz etkilemektedir.
Ayrıca tek tip başarı ölçütlerine dayalı uygulamalar, öğretmenlerin pedagojik özgürlüğünü daraltmakta ve yaratıcı öğretim yöntemlerini sınırlamaktadır.
Bu faktörler birleştiğinde, öğretmen ve idarecilerde stres, motivasyon kaybı ve okul ikliminde gerginlik oluşmaktadır.
VALİ ZİYARETLERİ STRES UNSURU
Ziyaretler sırasında Sayın Valimizin, okulun işleyişi, eğitim ortamı veya mevcut bulunan eksiklikler yerine doğrudan BİGEP’i gündeme taşıması, öğretmen ve idareciler üzerinde ek bir baskı yaratmaktadır.
Bu durum, öğretmenlerin asli görevlerini yerine getirme süreçlerinde kendilerini daha fazla denetim altında hissetmelerine ve motivasyonlarının azalmasına yol açmaktadır.
Geziler bir sevinç kaynağı olması gerekirken, stres kaynağı haline dönüşmesi eğitim ortamına katkı sunulmasından ziyade zarar verildiği bilinmelidir.
EĞİTİM ORTAMI VE BİGEP'İN AKADEMİK BAŞARIYA ETKİLERİ
Eğitim alanındaki başarısızlıkların yalnızca BİGEP’in öğretmen ve idareciler üzerindeki algısıyla açıklanması doğru değildir. Akademik performansı etkileyen pek çok yapısal sorun bulunmaktadır: Kalabalık sınıflar, Öğretmen açığı ve sık yaşanan öğretmen sirkülasyonu, Derslik yetersizliği, Ailelerin ekonomik koşulları ve eğitime yönelik tutumları, Materyal eksiklikleri vb. Bu nedenle, proje uygulamalarının öğretmen algısı üzerindeki etkisi ile akademik başarı arasındaki ilişki, tek başına neden-sonuç ilişkisi şeklinde yorumlanmamalıdır.
KURUMSAL KİMLİK VE HİYERARŞİK YAPI
İş ve işlemlerin kurumsal kimliğe zarar vermeden, hiyerarşik yapı gözetilerek yürütülmesi büyük önem taşımaktadır.
Kurum amirlerini devre dışı bırakarak, kişisel beklenti ve hırslarla yapılan uygulamalar eğitimde sürdürülebilirlik sağlayamayacağı gibi kurumsal bütünlüğe de zarar verme riski taşımaktadır.
NELER YAPILABİLİR?
BİGEP yönergesi, eğitimde “üst metin” gibi işlev görmemeli; bu şekilde lanse edilmemelidir.
Eğitim-öğretime ilişkin pek çok mevzuat öğretmenler için rehber niteliğindeyken, BİGEP metni bir stres kaynağına dönüşmüştür.
İçeriğinde mevzuata atıf yapılmasına rağmen sahada üst metin gibi algılanmaktadır. Ayrıca, yoğun evrak ve istatistik talebiyle özellikle idarecilerin zamanını tüketmekte ve eğitimi “evrak işi” gibi göstermektedir.
Veli ziyaretleri birçok açıdan rasyonel ve işlevsel değildir. Etik sorunlara yol açabileceği gibi, yaşam tarzı farklılıkları nedeniyle öğretmen-veli ilişkilerinde huzursuzluk doğurabilir. Özellikle kadın öğretmenlerin bu tür ziyaretlere dayatmayla yönlendirilmesi etik açıdan sakıncalıdır. Öğretmen veliye gitmemeli, veli okula davet edilerek rehberlik ve iş birliği tesis edilmelidir.
Öğretmen ve idarecilerden mevzuata uygun hareket etmeleri istenebilir; ancak yeni bir mevzuat inşa edilmesi doğru değildir. BİGEP sahada bu ikinci durumu doğurmaktadır.
Metin, kapasite kullanımını maksimize etmeyi öne çıkarırken; 10 bini aşkın öğretmen açığı, ücretli öğretmenlik uygulaması gibi kapasite yetersizliklerini görmezden gelmektedir.
BİGEP yönergesi, valilik biriminin iç işleyişinde kullanılabilecek bir metindir. Tüm okullar için bağlayıcı hale getirilmesi, zaten sorunlu olan sahada daha fazla gerilim ve mutsuzluk yaratmaktadır."
BİGEP NEDİR?
Şanlıurfa Valiliği, BİGEP'i, 'İnsan unsurunun aktive edilmesini daha güçlü bir motivasyonla güçlenmesini sağlayacak bir proje.' olarak ifade ediliyor.
Genel amacı; eşit fırsatlar sunarak öğretmen ve öğrencilerin akademik gelişimini destekleyerek iletişimini güçlendirmeyi ve özellikle 21. yüzyıl becerilerinin kazanılmasına yardımcı olmak.
Özel amacı ise Şanlıurfa'da eğitimin fiziksel anlamda güçlendirilmesi, merkezi sınavlara hazırlık, aile eğitimleri, rehberlik hizmetleri, okullarda olumlu bir ortam ve işbirliği ortamı hedefleniyor.
Asıl amaç; Öğrencilerin ve öğretmenlerin adeta okula koşarak gideceği bir ortam oluşturmak.
Temel esası ise verilere dayanan, takip eden, izleyen, bütüncül, sürdürülebilir, motive edebilir ve ödüllendirebilir bir mekanizma oluşturmak.
Yorumlar
Kalan Karakter: