Milletvekili Dilan Kunt Ayan, Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması istemiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde soru önergesi verdi.
Ayan, soru önergesi’nde şu ifadelere yer verdi:”Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından il ve ilçelere gönderilen yazı ile, 1 Kasım 2025 tarihi itibariyle 3500 kg ve üzeri yük taşıyan kamyonet, panelvan ve diğer ticari araçların kantara girme zorunluluğu getirileceği belirtilmiştir. Bu düzenleme, 2021 yılından bu yana yürürlükte olan ve esnafın lehine olan muafiyetin kaldırılacağı anlamına gelmektedir.
Söz konusu karar, özellikle şehir içi ve bölgesel taşımacılık yapan binlerce küçük ölçekli taşımacı ve nakliyeci esnafı açısından ciddi mağduriyetlere yol açacaktır. Zaten pandemi sonrası derinleşen ekonomik kriz, artan akaryakıt fiyatları, yükselen araç bakım masrafları ve sigorta maliyetleri gibi nedenlerle büyük bir mali baskı altında olan esnaf, bu yeni uygulama ile daha da zorlanacaktır. Kantara girmenin hem zaman kaybı hem de doğrudan maddi maliyeti (ölçüm ücreti, bekleme süresi, yol dışı güzergâh kullanımı vb.) vardır. Bu da zaten sınırlı kâr marjıyla çalışan esnafın gelirini daha da düşürecektir..
Kararın alınmasında kendi görüşlerinin alınmadığını ve uygulamada böyle bir gerçekçi ihtiyaç olmadığını söyleyen esnaf pek çok ilde protestolar düzenlemiş ve eylemler yapmıştır.
Bu durum ayrıca:
* Şehir içi trafikte yığılmalara ve gereksiz beklemelere,
* Ulaştırma ve teslimat süreçlerinde gecikmelere,
* Esnafın yakıt, zaman ve personel maliyetlerinin artmasına,
* Zaten yüksek seyreden ulaşım ve lojistik fiyatlarının daha da yükselmesine,
* Tüm bunların sonucunda da tüketiciye yansıyan maliyetlerin artmasına neden olacaktır.
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından hangi ihtiyaç ve gereklilik sonucunda, hangi ölçüt ve değerlendirmeler sonucunda alındığı belirlenemeyen bu kararın uygulamaya geçmesi halinde meydana gelecek olan tüm zarar ve mağduriyetlerin, küçük ölçekli taşımacılık yapan esnafların, Şoförler ve Kamyonetçiler Odası, Nakliyeciler Odası gibi meslek birliklerinin görüşleri alınarak yeniden değerlendirilmesi Bakanlığınızın sorumlulukları arasındadır.”
Ayan, Bakan Uraloğlu’na şu soruları yöneltti:
1. 2021 yılından bu yana uygulanan kamyonet ve panelvan tipi araçların kantar muafiyetine ilişkin düzenleme hangi gerekçeyle ve somut ihtiyaç sonucunda kaldırılmıştır?
2. Kararın esnaf, ticaret ve şehir yaşamına olası etkileri göz önüne alındığında, ilgili taşımacı esnaf odaları ile herhangi bir istişare gerçekleştirilmiş midir?
3. Yeni düzenleme ile tahminen kaç araç kantara girme yükümlülüğü altına girecektir? Bu araçların illere göre dağılımı yapılmış mıdır?
4. Bu kararın şehir içi trafik yoğunluğu, teslimat süreleri ve taşımacılık maliyetleri üzerinde yaratacağı olumsuz etkiler değerlendirilmiş midir?
5. Küçük ölçekli taşımacılık yapan ve geçimini bu araçlarla sağlayan esnafa yönelik bu kararın sosyal ve ekonomik etkileri analiz edilmiş midir?
6. Kantarlarda oluşacak yoğunluk ve trafik riskleri göz önüne alınarak yeni altyapı veya düzenlemeler planlanmış mıdır?
7. 3500 kg sınırı belirlenirken araçların boş ağırlıklarının dahi bu sınıra çok yakın veya üzerinde olabileceği dikkate alınmış mıdır? Belirlenen alt sınır hangi kritere göre belirlenmiştir?
8. Bu kararın, artan ekonomik zorluklarla mücadele eden taşımacı esnafı daha da zor durumda bırakacağı düşünüldüğünde, yapılan başvurular ve verilen tepkiler sonucunda uygulamanın ertelenmesi veya kapsamının daraltılması gündemde midir?
9. Kamyonet ve panelvan araçlar için kantara girme alt sınırının 6000-7000 kg seviyelerine çekilmesi yönünde bir çalışma yapılması planlanmakta mıdır?”
Yorumlar
Kalan Karakter: