Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi yakıt, yedek parça ve diğer girdilerin artmasından dolayı bir süre önce toplu taşımaya zam yapmak zorunda kalmıştı.
Sürekli otobüs kullanmak zorunda olanların bütçesini zorlayan bu durum, 2025-2026 eğitim-öğretim dönemi öncesi velileri şimdiden düşündürüyor.
Elektrik/Elektronik Mühendisi Ali Duhan Boz, Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Kasım Gülpınar'a vatandaşa 'Ucuz ulaşım imkanı' ve BELSAN'a ek gelir sağlanması adına bazı önerilerde bulundu.
ULAŞIM DAHA UCUZ OLABİLİR Mİ?
Boz, yolculuk maliyetini düşürecek 3 önerisini şöyle sıraladı:
1. Gittiğin kadar öde
Bu sistemde vatandaşlar otobüse binerken kartlarını okutur, yolculuk sonunda ise inerken tekrar kartlarını okutarak ne kadar mesafe gittilerse sadece o mesafenin ücretini öderler. Kısa mesafe kullanan vatandaşlar, örneğin sadece birkaç durak gidenler, bu sistem sayesinde daha az ödeme yaparlar. Bu uygulama, hem adaletli ücretlendirme sağlar hem de halkın toplu taşıma kullanımına olan güvenini artırır. Aynı zamanda yolculuk verileri dijital olarak toplanacağından, güzergâhların etkinliği daha kolay analiz edilerek daha verimli bir ulaşım planlaması yapılabilir.
2. Saat bazlı ücretlendirme:
Toplu taşımada saat bazlı ücretlendirme, özellikle Büyükşehirlerde uygulanan bir sistemdir. Şanlıurfa'da da bu sistem uygulanarak yoğun saatlerde (örneğin sabah 07.00–09.00 ve akşam 17.00–19.00) bilet ücretleri biraz daha düşük, diğer saatlerde ise biraz daha yüksek tutulabilir. Bu sayede vatandaşlar mümkün olduğunca yoğun saatlerde yolculuk etmeye teşvik edilir. Bu uygulama sayesinde yoğun saatlerde toplu taşımanın tercih edilmesiyle birlikte hem trafik rahatlar hem de belediye, günün sakin saatlerindeki yolcu kaybını telafi etmiş olur. Ayrıca çalışma saatleri esnek olan vatandaşlar için ekonomik bir seçenek sunulmuş olur.
3. Otobüsün dış yüzeyine kaplama ve otobüs duraklarına reklam alanları oluşturma
Otobüslerin dış yüzeylerine kaplama reklamlar yerleştirilmesi ve otobüs duraklarının dijital ya da sabit reklam alanlarına dönüştürülmesiyle Belediye için ek bir gelir kaynağı oluşturulabilir. Bu reklam alanları yerel işletmelere, zincir markalara veya turizm tanıtımlarına açılabilir. Bu gelir modeli sayesinde Belediye, toplu taşımada oluşan maliyetin bir kısmını karşılayarak bilet fiyatlarını dengeleyebilir veya fiyat artışlarının önüne geçebilir. Böylece hem özel sektörle işbirliği yapılmış olur hem de halkın omzundaki ekonomik yük bir nebze azaltılır. Ayrıca şehrin görsel estetiğine katkı sunacak şekilde reklamlar tasarlanarak şehir imajı da iyileştirilebilir.
Amaç; Şanlıurfa’da toplu taşıma maliyetlerini halk için daha ulaşılabilir hale getirmek ve sistemi daha adil, sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmaktır.
Yorumlar
Kalan Karakter: