Dile kolay, 69 yıldır Şanlıurfa'nın yükünü omuzluyor
Doğu ile batıyı birbirine bağlayan Birecik köprü 3 ay sonra 70 yaşına girecek
17 Ara 2025 - 17:00
YAYINLANMA
TBMM Başkanvekili, Şanlıurfa Milletvekili Bekir Bozdağ, Birecik'e ikinci bir köprünün planlandığını ve 2026 yılı yatırım programına konulacağını bildirmişti. Ak Parti'nin 'Şanlıurfa abisi' olarak bilinen Bozdağ'ın bu sözleri mevcut köprüyü akıllara getirdi.
'Asrın felaketi' olarak nitelendirilen 6 Şubat depremini bile hasarsız atlatan Birecik köprüsü tam 69 yıldır Şanlıurfa'nın yükünü sırtlamaya devam ediyor. 2009'da Şanlıurfa-Gaziantep Otoyolu açıldıktan sonra yükü önemli ölçüde hafifleyen Köprü, buna rağmen bölgenin can damarı özelliğini koruyor.
BİRECİK KÖPRÜSÜNÜN TARİHİ
O yıllarda Gaziantep'ten veya Şanlıurfa'dan yola çıkan araçlar Birecik'e gelir, sallara binip karsiya geçtikten sonra orada bekleyen otobuslere binerek yollarina devam ederdi. Islanmasınlar diye insanları sırtına alıp sallara götüren hamallar bulunurdu. Bölgenin kaderini değiştiren Birecik köprüsü için 1951 yılı ortalarında inşaata başlandı. 1956 yılı başlarında proje bitirildi. Yapımı sırasında çok badireler atlatıldı. Salla taşımacılık yaparak geçimini sağlayanlar, hamallar tepki gösterdi. Baş mühendis Kadri Çile bir tekne sahibi tarafından öldürüldü.
720 metre uzunluğa ve 10 metre genişliğe sahip Türkiye'nin ilk boğaz köprüsü kabul edilen Birecik köprüsü, Türkiye'nin ikinci uzun ırmak köprüsü olarak kayıtlara geçti. Fırat'ın iki yakasını birbirine bağlayan köprü, 1956 yılı sonbahar aylarında dönemin Cumhurbaşkanı Celal Bayar ve Başbakanı Adnan Menderes'in katıldığı görkemli bir törenle açıldı.
Açılışa ilişkin arşiv görüntüleri Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yayınlandı. Görüntülerde yağmurlu havaya rağmen köprü açılışına binlerce kişinin katıldığı görülüyor.
(Güncellendi)
Kaynak :
Zübeyde Yavuztürk
YORUMLAR
İLGİNİZİ
ÇEKEBİLİR